2010-06-25

Bazar-vokzal cu Ministerul Finantelor


Bazar-vokzal cu Ministerul Finanțelor


Recent am primit prin poștă un aviz de plată – impozit pe bunurile imobiliare. Aşa cum prima oară am văzut o astfel de chitanță (pînă acum auzisem de acest impozit pa la radio și la TV) și suma nu era prea mare, am decis sa o achit și să mă fac și cu un discount de 15%, dacă reușesc să o fac pînă la sfîrșit de luna. Însă pe aviz erau ceva rechizite bancare și mai mult nici o adresă sau telefon de contact – doar era scris "Ministerul Finanțelor-Trezoreria Centrala". Să fiu cinstit, idee nu am unde se află această trezorerie, fiindcă nu avusesem ceva de afacere cu ea anterior, deaceea ca un om de rînd am deschis internetul și am accesat pagina web a MF unde am găsit telefonul de contact 226629 și am apelat.
Eu sun, răspunde o doamna - iată ce discuție am avut:
-Alio..?
Eu am rămas puțin nedumerit, am crezut că posibil am greșit numărul și am nimerit în careva locuință privată, dar întreb
- Bună Ziua, Ministerul Finanțelor?
- Da.. – a răspuns doamna nesigură
- Eu am la Dvs o întrebare în privința avizului de plată pentru bunurile imobiliare. Unde ar trebui să îl achit? La Dvs sau la Trezoreria Centrală sau la careva bancă?
- Nushtiu.. da ce treaba avem noi cu avizul sau cu Trezoreria?
- Păi pe aviz scrie “Ministerul Finanțelor-Trezoreria Centrală”, deaceea și apelez la Dvs.
- Eu nushtiu… (pauză) eu am aici un telefon .. scrie că e de la trezorerie.. da a cui îi nushtiu … dacî vreţ vil dau si clarificat-va… 22**73… la revedere…
- Mulțumesc, o zi bună – am reușit sa adaug eu.

După aceasta am sunat la numărul 22**73 unde mi s-a răspuns (puțin mai ferm decît anterior)
- Alio!
- Bună Ziua, Trezoreria Centrală? – deja nu mă temeam că ar fi nimerit în altă parte, fiindcă după primul “Alio” am înțeles ca aceasta e normal, e regulă.
- Da.
- Eu am la Dvs o întrebare în privința avizului de plată pentru bunurile imobiliare. Unde ar trebui să îl achit? La Dvs sau e posibil și la careva bancă?
- Ştiţ… da eu nushtiu… im'pare ca la noi nu e posibil… ca lumea vine cu ele la noi dar nu le achita si se duc la bank
- Dar la care bancă atunci pot să o fac?
- Ştiţ… da eu nustiu… matinca la Banca de Economii .. ori la alt bank … ducetiva la orice bank si intrebati…
- Mulțumesc. La revedere.
- La revedere.

Uite asa bazar-vokzal [discuție în dodii, haos] am avut cu MF și cu o instituție subordonată acestuia. A trebuit să mă duc la Eximbank ca acolo să mi se comunice că astfel de avize se achită numai la Banca de Economii.
Acum mă întreb ... la ce bun ne mai trebuie MF? Te duci la orice bancă și iți rezolvi orice problemă, nu o să mai fie nevoie să îi deranjezi nici pe cei de la MF și nici să mai fii deranjat de ei. Pe mine ca simplu om de rînd nu mă interesează în ce legătura e MF cu Trezoreria (care nu figurează pe site-ul sus-menționat) sau ce salariu (mic, ca și informația primită sau cultura comunicării) are un funcționar public de la MF. Eu știu un lucru – că trebuie sa îmi achit datoriile la timp, fiindcă la sfîrșit de an fiscal MF se activizează foarte tare, dar și mai tare atunci cînd ai datorii de cîțiva bănuți, care în 3-4 ani pot crește în o datorie și penalitate de sute sau mii lei și atunci MF încearcă să îți ia și haina de pe tine, numai sa își exercite aceste (dulci) atribuții. La fel eu știu că atunci cînd suni la o careva instituție, ce se stimează cît-de-cît, mai ales dacă e una publică și/sau guvernamentală ar trebui sa auzi la celălalt capăt al firului “Buna Ziua, Instituția cutare vă ascultă”, ci nu un “Alio…” neîncrezut în sine. În fine nu cred ca răspunsul celor de la MF, care e deținut de PLDM, are ceva legătura cu noua sau vechea guvernare. Un caz similar am întîlnit și ceva ani în urmă (pe vremurile cînd nu aveam încă blog, iar la guvernare erau nu ăștia, ci aceilalți) – atunci fiind interesat de un eveniment cultural organizat de mai multe instituții, printre care și Ministerul Culturii am apelat iarăși la un telefon găsit pe web. Antetul dialogului a fost același:
- Alio..
- Buna Ziua, Ministerul Culturii?
Dar replica a fost pe cinste, în afara oricăror așteptări, m-a dat jos atunci …
- da shini sunî..?

Asa că dacă analizăm sistemic… în cîțiva ani am progresat nițel.
Oare cîți ani și cate guvernări să mai treacă ca atitudinea față de omul de rînd și profesionalismul ficționarilor publici sa fie pe merite.

P.S. Eu înțeleg ca acest caz e o picătura în mare și e nimic pe lîngă ceea ce se petrece la arhiva de stat, dar picătură cu picătură poate prindem la cultură.

P.P.S. WTF, MOLDOVA!???

P.P.P.S. Bazar-vokzal = link (cum a fost dialogul - asa și sintagma aleasă)

8 comentarii:

  1. Tu trebuia sa le spui ca Negruta ti-a zis personal ca la Trezorerie se plateste. Sa vezi atunci cat de amabil avea sa-ti vorbeasca doamna.

    RăspundețiȘtergere
  2. Stii, Alex, eu ca un om de rand nu tre s ma preocup cine e sef la MF, cum il cheama, ca sa fac referinta la el ... pe mine tre sa ma preocupe sa imi excercit atributiile la timp.. iar ei sa functioneze corespunzator 9by-default -> calitativ).

    P.S. Nemtii, italienii, germanii habar nu eu cum il cheama pe presedintele lor sau pe multi ministri - la ei lucreaza tot ca ceasul.. nu ii preocupa ca tre s jelui la cineva si anume la cine :-D

    RăspundețiȘtergere
  3. Suntem o tsara de multi-a-cite-unul si una unde notiunea de "infinit" se regaseste in realitate - in prostia oamenilor

    RăspundețiȘtergere
  4. mda, înţeleg perfect toată afacerea aceasta. singur m-am convins ducîndumă la MinFin la recomandarea unui prof să iau ceva informaţii despre obligaşiuni trezoreriale (adică hîrtii de valoare) la care aceştia mi-au umplut discheta (pe atunci) cu prostii despre drepturi şi obligaţiuni - mi-a fost clar totul cu cine avem de afacere prin instituţiile publice.

    RăspundețiȘtergere
  5. ''.. Asa că dacă analizăm sistemic… în cîțiva ani am progresat nițel.. ''

    Nu cred că am progresat, pur și simplu cazurile așa s-au nimerit. Nivelul de incultură e același ;)

    RăspundețiȘtergere
  6. Ii dau dreptate 100% autorului. Totodata remarc ca, codul bancii TREZMD2X deja te impinge la ideea ca achitarea se efectueaza la Banca de Economii :) Anul trecut, eu am telefonat la IFS cu aceeasi intrebare, si destul de amabil mi s-a raspuns, chiar am ramas mirat. Asta inseamna ca mai sunt si oameni culti prin institutiile publice. Bafta autorului si mult curaj!!!

    RăspundețiȘtergere
  7. pe cînd eram student lucram la proiectul PNUD dezvoltarea societății civile și asistam direcția partide și ong-uri. lumea era foarte mulțumită de consultațiile și răspunsurile noastre da eram responsabili și conștienți că în joc este atît imaginea noastră, a proiectului cît și a ministerului. nu cred că mulți își dau seama de acest lucru.

    RăspundețiȘtergere
  8. @ Artur, tr de remarcat, ca daca lucrai pt un proiect pnud, erai renumerat respectiv... da, stiu, nu in bani sta treaba, dar la un salariu dat de stat, nu oricine merge, poate doar babutele trecute de 50, care altceva decit sa raspunda la telefon cu Alio si sa scrie o scrisoare pe zi, nu stiu sa faca. stiu, sunt si exceptii, tinerele care au facut litere sau bibliotecomie.

    apropo, un caz similar l-am avut cind am plecat din tara. cam prin ultima saptamina mi-am dat seama ca ar trebui sa ma scot de la resedinta, ca sa nu profite tot felul de debilandri cu numere statistice, si liste electorale. daca plec, tr sa ma de-registrez. ce crezi? sun la primarie si pe un ton din asta, da cum tu nu stii ca tr sa suni la Registru? Eu intreb, ce-i asta registru, iar o replica de atotstiutor. Eu stiu de Sectia de Pasapoarte, nu de Registru. Caroce, dupa vreo 5 sunete, am dat de tanti care era in tema, si mi-o zis ca tr sa merga la sectia de pasapoarte, sa depun cerere, si in 30 de zile primesc raspuns/confirmarea ca am fost scoasa din evidenta. Crezi ca am fost? WTFMDL??? Tot ce mi-a spus la telefon a fost cu viteza pamintului, daca rugam sa repete, se enerva.

    Acum aici, in Montreal. Totul se face la telefon. Fiecare serviciu public are telefon/callcenter, unde se rezolva toate problemele cetatenilor. Primesti o groaza de informatii, ti se repeta de cite ori ai nevoie, te mai intreaba daca mai ai nevoie de ceva, iti mai propun careva servicii. No comments. Mai mult decit sa zimbesti la asa interactiuni, nu ai cum sa reactionezi. Tare placut. P.s. oamenii din callcenter primesc minimul pe economie, asa ca sa nu-mi spuneti ca ei sunt platiti si respectiv se comporta altfel. Ei tot au probleme, rate, etc. Atitudinea insa este cu totul alta.

    RăspundețiȘtergere